8.2 Kam Tasarımı Kinematik olarak kam tasarımı, istenilen bir hareket için gerekli kam profilinin belirlenmesidir. Tasarım açısından kamlar iki değişik guruba ayrılırlar:
Burada kam mekanizmalarının dinamiği incelenmeyecektir. Ancak bu tür kamların kinematik tasarımında göz önüne alınması gerekli hususlar irdelenecektir. Çünkü yüksek hızda kamlar kullanılırken hareket eğrisi üzerinde belirli sınırlamalar getirilmesi gereklidir. Düşük hızda kamlar için hareket diyagramı istenilen herhangi bir eğri olabilir. Buna tipik bir örnekler otomat kamları, dikiş makinası kamları veya oyuncaklarda kullanılan kamlardır. Genel olarak kamın bir tam dönmesi ile hareket tekrarlanır. Tipik bir örnek vida gibi küçük paraçaların seri işlenmesinde kullanılan otomat kamlarıdır. Hareket diyagramları yukarıda gösterildiği gibi çizilebilir. Kam hareket diyagramının s=f( Kamların çoğunlukla kullanıldığı alanlarda çıkış uzvu için beklemeli hareket istenir. Örneğin içten yanmalı motorlarda motor sipoplarının kapalı durması, belirli bir konumdan sonra süratle açılmasını ve bir süre açık kalmasını, bu beklemeden sonra ise süratle kapanması istenilir. Bu gereksinim yukarıda gösterildiği gibi olabilir. Bu tip bir uygulamada genellikle (
İstenilen hareket eğrisini verecek olan kam profilinin grafik olarak belirlenmesi aşağıda gösterilmekte olan santrik toparlaklı radyal kam için açıklanacaktır. Kam profilini belirlemek için ilk olarak belirli bir toparlak çapı ve temel dairesi çapı belirlenmelidir. Temel dairesi yarı çapı (rt) değeri kinematik olarak bağlama açısına göre bulunur. Toparlak çapı (rr) ise genel olarak kama gelen yükler belirlendikten sonra Hertz temas gerilimi göz önüne alınarak belirlenir. Burada her iki değerin bilindiği var sayılacaktır. Yarı çapı rt+rr olan bölüm dairesini çizelim. Hareket eğrisini ve bölüm dairesini aynı sayıda eşit aralıklarda bölelim (şekilde 300 aralıklar ele alınmıştır. Uygulamada, bilhassa yükseliş ve geri dönüş kısımlarında, bu aralığın istenilen hassasiyetin elde edilebilmesi için çok küçük seçilmesi gereklidir). Kam profilinin belirlenmesinde kinematik yer değişim uygulanır. Bunun için kam sabit olarak kabul edilecek ve sabit uzuv kamın dönme yönünün tersine bağıl konumlar aynı kalacak şekilde döndürülecektir. Örneğin şekilde, kamın 300 saat yelkovanına ters yönde dönmesi bu kinematik yer değişim ile, sabit uzvun 300 saat yelkovanı yönünde dönmesidir ve izleyici ekseni bu durumda dikey ile 300 açı yapmaktadır. Kam ile izleyici arasında aynı bağıl konumun korunabilmesi için bu arada izleyicinin bu yeni eksen yönünde hareket eğrisinde gösterilen s1 kadar yukarıya öteleme yapması gerekir (İlk konumda toparlak merkezi kam merkezinden rt+rr kadar uzakta olduğundan 1 numaralı konumda toparlak merkezi kam merkezinden rt+rr +s1 kadar uzakta olacaktır). Bu durumda, kinematik yer değişime göre, izleyicinin yeni konumu belirlenmiş olur (kesik çizgi ile izleyicinin konumu gösterilmiştir). Benzer işlem diğer konumlar için yapıldığında, kamın her dönme açısı için toparlağın kama göre bağıl konumu belirlenir. Kam profili toparlağın tüm bağıl konumlarına teğet olan düzgün eğridir. Kam uygulamalarının büyük bir kısmında bekleme süreleri belirlidir. Bekleme konumları arasında bulunan hareket eğrisi ise çoğunlukla tasarımcının çeşitli kriterlere göre seçebileceği bir eğridir. Tasarım sırasında bu eğrileri bilinen bir matematiksel eğri almanın izleyicinin hız ve ivmesinin belirlenmesi açısından önemli faydaları vardır. Bunun için çeşitli matematiksel eğriler kullanılacak ve bu eğrilerin seçim kriterleri açıklanmaya çalışılacaktır. |