Haftalık özet
15 Şubat - 21 Şubat
10.3.4. SES DALGASI
Prof. Dr. Ali Eryılmaz
Kazanımlar:
10.3.4.1. Ses dalgaları ile ilgili temel kavramları örneklerle açıklar.
a) Yükseklik, şiddet, tını, rezonans ve yankı kavramları ile sınırlı kalınır.
b) Uğultu, gürültü ve ses kirliliği kavramlarına değinilir.
c) Farabi'nin ses dalgaları ile ilgili yaptığı çalışmalar hakkında kısaca bilgi verilir.
10.3.4.2. Ses dalgalarının tıp, denizcilik, sanat ve coğrafya alanlarında kullanımına örnekler verir.
Kaynaklar:
22 Şubat - 28 Şubat
10.3.4. DEPREM DALGASI
Prof. Dr. Ali Eryılmaz
Kazanımlar:
10.3.5.1. Deprem dalgasını tanımlar.
a) Depremin büyüklüğü ve şiddeti ile ilgili bilgi verilir.
b) Depremlerde dalga çeşitlerine girilmez.
10.3.5.2. Deprem kaynaklı can ve mal kayıplarını önlemeye yönelik çözüm önerileri geliştirir.
Kaynaklar:
29 Şubat - 6 Mart
10.4. DEPREM DALGASI
10.4.1. AYDINLANMAProf. Dr. Ali Eryılmaz
Kazanımlar:
10.4.1.1. Işığın davranış modellerini açıklar.
Modeller açıklanırken ayrıntılara girilmez.
10.4.1.2. Işık şiddeti, ışık akısı ve aydınlanma şiddeti kavramları arasında ilişki kurar.
a) Deney yaparak veya simülasyonlarla aydınlanma şiddeti, ışık şiddeti, ışık akısı kavramları arasında ilişki kurulur.
b) Işık şiddeti, ışık akısı ve aydınlanma şiddeti kavramları ile ilgili matematiksel modeller verilir. Matematiksel hesaplamalara girilmez.
Kaynaklar:
7 Mart - 13 Mart
10.4.2. GÖLGEAraş. Gör. İrem Kül
Kazanımlar:
10.4.2.1. Saydam, yarı saydam ve saydam olmayan maddelerin ışık geçirme özelliklerini açıklar.
a) Öğrencilerin gölge ve yarı gölge alanlarını çizmeleri ve açıklamaları sağlanır.
b) Gölge ve yarı gölge ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.
Kaynaklar:
14 Mart - 20 Mart
10.4.3. YANSIMAAraş. Gör. İrem Kül
Kazanımlar:
10.4.3.1. Işığın yansımasını, su dalgalarında yansıma olayıyla ilişkilendirir.
a) Yansıma Kanunları üzerinde durulur.
b) Işığın düzgün ve dağınık yansımasının çizilerek gösterilmesi sağlanır.
c) Görme olayında yansımanın rolü vurgulanır
Kaynaklar:
21 Mart - 27 Mart
10.4.4. DÜZLEM AYNAAraş. Gör. İrem Kul
Kazanımlar:
10.4.4.1. Düzlem aynada görüntü oluşumunu açıklar.
a) Düzlem aynada görüntü özellikleri yapılan çizimler üzerinden açıklanır.
b) Kesişen ayna, aynanın döndürülmesi, hareketli ayna ve hareketli cisim konularına girilmez.
c) Deney veya simülasyonlarla görüş alanına etki eden değişkenler ile ilgili çıkarım yapılması sağlanır. Çıkarım yapılırken saydam ve saydam olmayan engeller de dikkate alınır. Matematiksel hesaplamalara girilmez.
Kaynaklar:
28 Mart - 3 Nisan
10.4.5. KÜRESEL AYNALARAraş. Gör. Dilber Demirtaş
Kazanımlar:
10.4.5.1. Küresel aynalarda odak noktası, merkez, tepe noktası ve asal eksen kavramlarını açıklar.
Küresel aynalarda özel ışınların yansımasının çizilmesi sağlanır.
10.4.5.2. Küresel aynalarda görüntü oluşumunu ve özelliklerini açıklar.
a) Deney veya simülasyonlarla görüntü oluşumunun ve oluşan görüntü özelliklerinin yorumlanması sağlanır.
b) Öğrencilerin günlük hayatta karşılaştıkları küresel ayna gibi davranan cisimlere örnekler vermeleri sağlanır.
c) Küresel aynalarla ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.
Kaynaklar:
4 Nisan - 10 Nisan
10.4.6. KIRILMAAraş. Gör. Dilber Demirtaş
Kazanımlar:
10.4.6.1. Işığın kırılmasını, su dalgalarında kırılma olayı ile ilişkilendirir.
a) Deney veya simülasyonlar kullanılarak ortam değiştiren ışığın ilerleme doğrultusundan sapma miktarının bağlı olduğu değişkenleri belirlemeleri sağlanır. Snell Yasası’nın matematiksel modeli verilir.
b) Kırılma indisinin, ışığın ortamdaki ortalama hızı ve boşluktaki hızı ile ilişkili bir bağıl değişken olduğu vurgulanır.
c) Snell Yasası ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.
10.4.6.2. Işığın tam yansıma olayını ve sınır açısını analiz eder.
a) Öğrencilerin deney veya simülasyonlarla oluşturulan tam yansıma olayını ve sınır açısını yorumlamaları sağlanır.
b) Tam yansımanın gerçekleştiği fiber optik teknolojisi, serap olayı, havuz ışıklandırması örneklerine yer verilir.
c) Tam yansıma ve sınır açısı ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.
Kaynaklar:
18 Nisan - 24 Nisan
10.4.6. KIRILMAAraş. Gör. Dilber Demirtaş
Kazanımlar:
10.4.6.3. Farklı ortamda bulunan bir cismin görünür uzaklığını etkileyen sebepleri açıklar.
a) Öğrencilerin deney yaparak ışığın izlediği yolu çizmeleri ve günlük hayatta gözlemlenen olaylarla ilişki kurmaları sağlanır.
b) Görünür uzaklıkla ilgili matematiksel model verilmez. Matematiksel hesaplamalara girilmez.
Kaynaklar:
25 Nisan - 1 Mayıs
10.4.8. PRİZMALARProf. Dr. Ali Eryılmaz
Kazanımlar:
10.4.8.1. Işık prizmalarının özelliklerini açıklar.
a) Öğrencilerin deney veya simülasyonlar yardımıyla prizmalarda tek renkli ışığın izlediği yolu çizmeleri sağlanır.
b) Öğrencilerin deney veya simülasyonlarla beyaz ışığın prizmada renklerine ayrılması olayını gözlemlemeleri sağlanır.
c) Işık prizmalarının kullanım alanlarına örnekler verilir.
ç) Prizmalar ile ilgili matematiksel modeller verilmez.
Kaynaklar:
2 Mayıs - 8 Mayıs
10.4.7. MERCEKLERProf. Dr. Ali Eryılmaz
Kazanımlar:
10.4.7.1. Merceklerin özelliklerini ve mercek çeşitlerini açıklar.
a) Merceklerin odak uzaklığının bağlı olduğu faktörlere değinilir. Matematiksel model verilmez.
b) Cam şişelerin ve cam kırıklarının mercek gibi davranarak orman yangınlarına sebep olduğu açıklanır. Çevre temizliği ve doğal hayatı korumanın önemi vurgulanır.
Kaynaklar:
9 Mayıs - 15 Mayıs
10.4.7. MERCEKLERAraş. Gör. Belkıs Garip
Kazanımlar:
10.4.7.2. Merceklerin oluşturduğu görüntünün özelliklerini açıklar.
a) Merceklerdeki özel ışınlar verilir. Görüntü oluşumlarına dair çizimler yaptırılmaz.
b) Deney veya simülasyonlar yardımıyla merceklerin oluşturduğu görüntü özelliklerinin incelenmesi sağlanır.
c) Öğrencilerin merceklerin nerelerde ve ne tür amaçlar için kullanıldığına örnekler vermeleri sağlanır.
ç) Mercekler ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.
Kaynaklar:
16 Mayıs - 22 Mayıs
10.4.9. RENKAraş. Gör. Belkıs Garip
Kazanımlar:
10.4.9.1. Cisimlerin renkli görülmesinin sebeplerini açıklar.
a) Öğrencilerin ışık ve boya renkleri arasındaki farkları karşılaştırmaları sağlanır.
b) Işık ve boya renklerini ana, ara ve tamamlayıcı olarak sınıflandırmaları sağlanır. Işıkta ana renklerin boyada ara renk, ışıkta ara renklerin boyada ana renk olduğu vurgulanır.
c) Işık renklerinden saf sarı ile karışım sarı arasındaki fark vurgulanır.
ç) Öğrencilerin beyaz ışığın ve farklı renklerdeki ışığın filtreden geçişine ve soğurulmasına ilişkin örnekler vermeleri sağlanır.
Kaynaklar: