4.2 Mekanizmalarda Hız ve İvme Analizi -2 Örnek: Cismin A ve B noktalarının hızları şekilde gösterildiği gibidir. S noktasının hız vektörünü bulun. VA ve VB
hız vektörleri ov başlangıç noktasından
çizildiğinde uçları a ve b noktaları olarak işaretlenecektir. Hız poligonunda
oluşacak olan abs üçgeni ile cisim üzerinde mevcut ABS üçgenlerinin benzer
yapacak şekilde oluşturulması gerekmektedir. Benzer üçgenlerin açıları
aynıdır. Bu nedenle b noktasından xb doğrusunu
Örnek:
Şekilde gösterilen bir dört-çubuk mekanizmasının hız ve ivme analizini yapalım. Devre kapalılık denklemi ve eşleniği: Devre kapalılık denkleminin birinci türevi alındığında elde edilen hız devre denklemi: Elde edilecektir. Dikkat edilir ise, hız devre denklemi vektörel olarak: VA + VB/A = VB denklemidir. Kompleks sayılarla yazılmış olan her bir hız teriminin tanımı
genellikle kolayca yapılabilir ve mutlaka bağıl hız kavramı ile elde edilecek
vektör eşitlik denklemi ile aynı sonuç vermesi gereklidir. Bir başka anlatımla,
kompleks sayılar ile yazılan hız devre denklemleri, vektörel hız denklemlerinin
farklı bir yazılış şeklidir. Vektörel hız denklemleri analitik veya geometrik
yöntemle çözülebilir. Analitik olarak kompleks sayılar ile yazılmış olan
hız devre denklemlerinin bilinmeyen hız denklemlerine göre çözümü genellikle
daha basit sonuç vermektedir. Denklemler verilen giriş hızı veya: benzer bir şekilde: C noktasının hızı isteniyor ise, C nin konum vektörü: rc konum vektörünün zamana göre türevi, C noktasının hız vektörünü tanımlar: Bu denklem: dir. Eğer devre kapalılık denklemi ve hız devre denklemleri önceden çözülmüş ise, yukarıda verilmiş olan denklemlerin sağ tarfında kalan terimlerin tümü bilinmektedir. Hızın x ve y bileşenleri çözüldükten sonra istenildiğinde kutupsal koordinat sistemi kullanılarak hız bir şiddet ve yön açısı ile gösterilebilir.Bu durumda C noktasının hız vektörü kompleks sayı ile: dır. Bu denklemde İvme analizi için kompleks sayı ile yazılmış olan hız devre denkleminin türevi alınarak ivme devre denklemi elde edilecektir: Dikkat edilir ise yazılmış olan hız devre denklemi vektörel olarak: atA +anA + atB/A + anB/A = atB + anB denkleminden farklı değildir. İvme devre denkleminde bilinen terimleri denklemin sağ tarafında kümeler isek: Denklemi bilinmeyen ivme değişkenleri ve C noktasının ivmesi ise C noktasının hız vektörünün zamana göre türevi alınarak elde edilir. Dikkat edilir ise, devre kapalılık denklemi, hız ve ivme devre denklemleri çözülmüş ise, sağ tarafta bulunan terimler bilinen değerlerdir. Bu denklem vektörel olarak: aC = anA + atA + anC/A + atC/A denklemi ile aynıdır. Görüldüğü gibi devre kapalılık denklemi ve türevleri olan hız ve ivme denklemleri çözüldükten sonra mekanizmada bulunan her hangi bir uzvun üzerinde bir noktanın konumu, hızı ve ivmesi kolaylıkla belirlenebilir. Yukarıda ki şekilde dört-çubuk mekanizması için hız ve ivme analizinin grafik çözümü gösterilmiştir. Hız ve ivme analizini kademe kademe incelemek için aşağıda verilen flash animasyonunu kullanabilirsiniz. Yukarıda gösterilmiş olan şeklin Autocad kütüğü için -DortCubuk.dwg- Hız ve ivme devre denklemleri daima hız ve ivme değişkenlerine göre lineerdir. Devre kapalılık denklemleri, konum değişkenlerine göre lineer olmadıklarından dolayı, çözümü lineer denklem çözümüne göre belirli zorluk gösterir (veya deneme-yanılma gerektiren bir çözüm gerekebilir). Yukarıda gösterilen kol-kızak mekanizmasını ele alalım. Devre kapalılık denklemi: olacaktır. Zamana göre türevi alındığında hız devre denklemi: terimler tekrar guruplandırıldığında: Bu hız devre denklemi hız vektörleri ile yazıldığında: Hız denkleminde solda görülen birinci terim 2 uzvu üzerinde bulunan A2
noktasının hızıdır. Bu hızın şiddeti, noktanın merkezden uzaklığı (A0A=a2)
ile 2 uzvunun açısal hızının ( İvme devre denklemi hız devre denkleminin zamana göre türevi ile elde edilir: Dikkat edildiğinde bu denklem vektörel olarak: dır. A2 ve A3
noktalarının ivmeleri birbirlerine eşittir. Normal ivme anA2
şiddeti iki uzvunun açısal hızının karesi ile noktanın dönme merkezine
uzaklığı ile çarpımı, yönü ise o noktadan dönme merkezi yönündedir. Teğetsel
ivme atA2
ise noktanın merkeze uzaklığı ile açısal ivmenin çarpımı, yönü ise noktayı
merkeze bağlıyan doğruya diktir. Benzer bir şekilde A4
noktasının normal ve teğetsel ivmeleri sırası ile AB0
yönünde veya B0A ya dik yöndedir. Üçüncü
terim ise bağıl teğetsel ivme olup 3 ve 4 uzuvları arsındaki kayar çift
eksenine paralel yöndedir. Şiddeti ise Aşağıda verilmiş olan şeklin AutoCad kütüğü için -KolKızak.dwg- Yukarıda gösterilen şekilde grafik olarak hız ve ivme poligonları görülmektedir. Dikkat edilir ise çizilen hız poligonu: VA4 = VA3 + VA4/A3 denklemi ile uyumludur (denklemin her bir tarafında bir bilinmeyen kalması için). VA3 = VA2
dir ve bu vektörün şiddeti İvme analizi için ivme devre denklemi : atA4 + anA4 = atA3 + anA3 + aCA4/A3 + atA4/A3 olarak yazılabilir. Bu değişik yazımın tek nedeni denklemin her iki tarafında
bir bilinmeyen bırakmak içindir. Grafik ivme analizine bilinen ivme vektörlerinin
belirli bir ölçek ile çizilmesi ile başlanılır. Örneğin atA3
= atA2
nin şiddeti Hız ve ivme analizini kademe kademe incelemek için aşağıda verilen flash animasyonunu kullanabilirsiniz. Verilmiş olan AutoCad Çizim kütüğünü kullanarak:
Bundan sonraki iki bölümde verilmiş olan örneklerde bazi düzlemsel mekanizmaların konum hız ve ivme analizleri grafik veya analitik olarak yapılmıştır.
|