4.2 Mekanizmalarda Hız ve İvme Analizi -3

Örnek:

Şekilde gösterilen mekanizmada pistonun (2 uzvu) yukarıya doğru sabit hızı VB= V2/1=180 mms-1dir . D noktasının hız ve ivmesini bulmamız istenmektedir. Aşağıda Excel programları kullanılarak sayısal çözüm gösterilmektedir. Devre denklemlerinden elde edilen bu denklemlerin çıkarılışı okuyucuya bırakılmıştır.

Konum Analizi için gerekli olan denklemler:

      

Şekilde 14 açısı gösterilmişdir. ve açıları bulunurken ATAN2() formulünün kullanılması doğru olacaktır. Kompleks sayı ile D noktasının konum vektörü (A0 merkezli ve x ekseni yatay bir referans koordinat ekseni kullanılmıştır) :

      

Reel sayıların kullanılması durumunda D noktası koordinatları (zD=xD+iyD):

      xD = -(s43 + c3) cos14 - b3 sin14

      yD = -(s43 + c3) sin14 + b3 cos14

Hız Analizi sırasında 2 uzvunun 180 mm/s hızla yukarıya doğru hareket ettiği kabul edilmiştir (v12=180 mms-1). Hız denklemleri:

      

D noktasının x ve y yönünde hız bileşenleri:

      vDx = -yD14 - v34 cos14 ,     vDy = xD14 - v34 sin14

Yukarıda gösterilmiş olan bileşenler D noktasının hızını kompleks sayılarla yazdığımızda (vD = vDx + ivDy ):

      

Bu denklemin reel ve sanal kısımları ayrı, ayrı x ve y yönünde hız bileşenlerini verir.

2 pistonunun sabit hızda hareket ettiği düşünülerek ivme analizi yapıldığında elde edilen gerekli denklemler:

      

D noktasının x ve y yönünde ivme bileşenleri:

      

Denklemler Excel paket programı kullanılarak 60 mm< s< 500 mm aralığında her 10 mm için hesap edilerek Şekilde gösterilen D noktasının konumu hızı ve ivmesi elde edilmiştir (Bu şekilde, konum hız ve ivme vektörleri (0,0) noktasından ilgili eğri üzerinde bulunan noktaya giden vektördür. Yatay ve dikey eksenler konum için mm, hız için mms-1, ivme için ise mms-2 dir). Örneğin değer olarak s12=60 mm iken:

s34= 309.48 mm 14= 39.330 xD=-704.91 mm yD=-54.03 mm
14= -0.45 s-1 v34=-148.28 mms-1 vDx= 90.39 mms-1 vDy=411.11mms-1
14=-0.38s-1 a34=0.34 mms-2 aDx=206.36 mms-2 aDy=176.38 mms-2

olarak elde edilmiştir.

 

s12=200 mm iken ise:

s34= 219.49 mm 14= 9.960 xD= -552.14 mm yD=314.27 mm
14= -0.81 s-1 v34=-92.51 mms-1 vDx= 344.96 mms-1 vDy= 461.97 mms-1
14=-0.46s-1 a34=0.67 mms-2 aDx=528.39 mms-2 aDy=-101.15 mms-2

olarak elde edilmiştir.

Excel kütüğü için -TransferMek.xls-

Aynı problemi grafik olarak çözmek istediğimizde:

      VB4 = VB3 + VB4/3

Vektör hız denkleminin çözümü gerekecektir.B3 noktasının hızı, vB3, B2 noktasının hızına ve bu hız ise 2 uzvunun öteleme hızına eşittir (vB3=vB2=v12). vB4/3, bağıl hızının 3 ve 4 uzvu arasında bulunan kayar mafsal eksenine paralel olması gerekir. B4 noktasının hızı , vB4 , 4 uzvu sabit bir eksen etrafında dönme yaptığından A0B doğrusuna dik olmalıdır. İlk olarak VB2 hız vektörünü kv=1mm/mms-1 ölçeği kullanarak mm şeklinde uzunluğa çevirdikten sonra bu uzunlukta 1 ve 2 uzvu arasında bulunan kayar çift eksenine paralel bir doğru olarak çizelim. Bu doğrunun başlangıç noktasından A0B doğrusuna dik bir doğru ve uç noktasından 3 ve 4 uzvu arasında bulunan kayar çift eksenine paralel bir doğru çizelim. Bu iki doğrunun çakışma noktası bize vB4 ve vB4/3 hızlarının şiddetini verecektir (örneğin VB4 = 176.8 mm/kv = 176.8 mms-1 ). Bu hız poligonu çözüldükten sonra, 4 uzvunun açısal hızı: 14= vB4 /|A0B| ( = 176.77/239.54 = 0.74 s-1) olarak elde edilir. Bu açısal hız yönü vB4 hız vektörüne göre saat yelkovanı yönünde olması gerekir. Ayrıca 3 ve 4 uzvu arasında kayar mafsaldan dolayı her hangi bir bağıl dönme olamıyacağından 14= 13 dır. Bu denklem çözüldükten sonra, D noktasının hızı için:

      vD = vB3 + vD/B3

Bu şeklin AutoCad Kütüğü için -TransferMek.dwg-

Hız denklemi yazılabilir. Bu denklemde VD/B3= 13|DB| (=0.738*551.41 = 406.9 mm/s) dir ve VD/B3 hız vektörü DB doğrusuna dik olmalıdır ( 13'e göre DB doğrusu 900 saat yelkovanı yönünde döndürülecektir). Bu iki vektörün toplamı bize D noktasının hızını verir. Dikkat edilir ise, hız devre denklemine karşı gelen hız vektörü denklemi çözülmeden D noktasının hızını veren denklem çözülemez. Elde edilmiş olan sonuç, analitik olarak elde edilen sonuca sayısal olarak çok yakındır (Bunun nedeni her iki çözüm için bilgisayar kullanılmasındandır. Grafik çözüm pergel-cetvel ile yapılsa idi, fark görülür derecede olabilirdi).

Aynı mekanizmanın grafik yöntemle ivme analizi için vektör ivme denklemi:

       atB4 + anB4 = aB3 + atB4/3 + aCB4/2

olarak yazılabilir. B4 noktasını ele aldığımızda atB4 teğetsel ivmenin şiddeti 14|BA0| (14 bilinmiyor) ve yönü BA0 olacaktır. anB4 normal ivmenin ise şiddeti 142|BA0| =VB42/|BA0| (=130.45mm/s2), yönü ise BA0 yönünde ve A0 a doğru olması gereklidir. B3 ve B2 noktaları daima çakışan noktalar olduğundan aynı hız ve ivmeye sahiptirler. Pistonun sabit bir hızla ötelediğini kabul eder isek: aB2 = aB3 =0 dır. Teğetsel bağıl ivme atB4/3 3 ve 4 uzvu arasında bulunan kayar mafsal ekseni yönünde bilinmeyen bir şiddetle oluşacaktır. aCB4/3 Corriolis ivmesine gelince, şiddeti 214VB4/3 (=187.32 mm/s2) dir, yönü ise VB4/3 bağıl hız vektörünü 900, 14 açısal hız vektörünün yönüne göre döndürülmesi ile elde edilir. Bu ivme vektörleri bileşenlerini belirli bir ölçek kullanarak çizdiğimizde (ka =1mm/mms-2 kullanılmıştır), atB4 ve atB4/3 ivmelerinin şiddeti bulunur (üstteki şekil).

D noktasının ivmesi için ise:

       aD = aB3 + anD/B + atD/B

D noktasının yörüngesi bilinmediğinden dolayı, aD ivmesini bileşkeleri ile yazmamız doğru olmıyacaktır. aB3=0 dır. anD/B normal ivmesinin şiddeti 132|BD| (= 300.32 mm/s2), yönü ise BD yönünde B ye doğru olacaktır. Bağıl teğetsel ivme, atD/B'nin şiddeti 13|BD| dür. 13= 14= atB4/|BA0| (= 0.640 s-2) olduğundan : atD/B= 153.41 mm/s2 bulunur ve yönü DB doğrusunun 13 yönünde 900 döndürülmesi ile elde edilir. Yönleri ve şiddetleri bilinen bu vektörlerin toplamı D noktasının ivmesini şiddet ve yön olarak verecektir.

©es