Haftalık özet
5 Ekim 2019
10.1.1. ELEKTRİK AKIMI, POTANSİYEL FARKI VE DİRENÇ
Doç. Dr. Ömer Faruk Özdemir
Kazanımlar:
10.1.1.1. Elektrik akımı, direnç ve potansiyel farkı kavramlarını açıklar.
a) Elektrik yükünün hareketi üzerinden elektrik akımı kavramının açıklanması sağlanır.
b) Katı, sıvı, gaz ve plazmalarda elektrik iletimine değinilir.
Kaynaklar:
12 Ekim 2019
10.1.1. ELEKTRİK AKIMI, POTANSİYEL FARKI VE DİRENÇ
Doç. Dr. Ömer Faruk Özdemir
Kazanımlar:
10.1.1.2. Katı bir iletkenin direncinin bağlı olduğu değişkenleri analiz eder.
a) Deney veya simülasyonlardan yararlanarak değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemeleri ve matematiksel modeli çıkarmaları sağlanır. Matematiksel hesaplamalara girilmez.
b) İletken direncinin sıcaklığa bağlı değişimine ve renk kodlarıyla direnç okuma işlemlerine girilmez
Kaynaklar:
19 Ekim 2019
10.1.2. ELEKTRİK DEVRELERİ
Prof. Dr. Ali Eryılmaz
Kazanımlar:
10.1.2.1. Elektrik Akımı, direnç ve potansiyel farkı arasındaki ilişkiyi analiz eder.
a) Voltmetre ve ampermetrenin direnç özellikleri ile devredeki görevleri açıklanır.
b) Öğrencilerin basit devreler üzerinden deney yaparak elektrik akımı, direnç ve potansiyel farkı arasındaki ilişkinin (Ohm Yasası) matematiksel modelini çıkarmaları sağlanır.
c) Elektrik devrelerinde eşdeğer direnç, direnç, potansiyel farkı ve elektrik akımı ile ilgili matematiksel hesaplamalar yapılması sağlanır.
Kaynaklar:
26 Ekim 2019
10.1.2. ELEKTRİK DEVRELERİ
Prof. Dr. Ali Eryılmaz
Kazanımlar:
10.1.2.2. Üreteçlerin seri ve paralel bağlanma gerekçelerini açıklar.
a) Öğrencilerin deney veya simülasyonlarla üreteçlerin bağlanma şekillerini incelemeleri ve tükenme sürelerini karşılaştırmaları sağlanır. Üreteçlerin ters bağlanması da dikkate alınır.
b) Elektromotor kuvvetleri farklı üreteçlerin paralele bağlanmasına girilmez.
c) Üreteçlerin iç dirençleri örneklerle açıklanır, iç dirençler ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.
ç) Öğrencilerin üretecin keşfi üzerine deneyler yapan bilim insanları Galvani ve Volta’nın bakış açıları arasındaki farkı tartışmaları sağlanır.
d) Kirchhoff Kanunlarına girilmez.
Kaynaklar:
2 Kasım 2019
10.1.2. ELEKTRİK DEVRELERİ
Prof. Dr. Ali Eryılmaz
Kazanımlar:
10.1.2.3. Elektrik enerjisi ve elektriksel güç kavramlarını ilişkilendirir.
a) Elektrik enerjisi ve elektriksel güç ilişkisi ile mekanik enerji ve mekanik güç ilişkisi arasındaki benzerliğe değinilir.
b) Bir direncin birim zamanda harcadığı elektrik enerjisi ile ilgili hesaplamalar dışında matematiksel hesaplamalara girilmez.
c) Öğrencilerin ısı, iş, mekanik enerji ve elektrik enerjisinin birbirine dönüşümünü açıklamaları sağlanır.
ç) Lamba parlaklıklarının karşılaştırılması sağlanır.
10.1.2.4. Elektrik akımının oluşturabileceği tehlikelere karşı alınması gereken sağlık ve güvenlik önlemlerini açıklar.
Kaynaklar:
9 Kasım 2019
10.1.3. MIKNATIS VE MANYETİK ALAN
Araş. Gör. Belkıs Garip
Kazanımlar:
10.1.3.1. Mıknatısların oluşturduğu manyetik alanı ve özelliklerini açıklar.
a) Öğrencilerin deneyler yaparak veya simülasyonlar kullanarak manyetik alanı incelemeleri sağlanır.
b) Mıknatısların manyetik alanının manyetik alan çizgileri ile temsil edildiği vurgulanır.
c) Mıknatısların itme-çekme kuvvetleri ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.
Kaynaklar:
16 Kasım 2019
10.1.4. AKIM VE MANYETİK ALAN
Prof. Dr. Ali Eryılmaz
Kazanımlar:
10.1.4.1. Üzerinden akım geçen düz bir iletken telin oluşturduğu manyetik alanı etkileyen değişkenleri analiz eder.
a) Öğrencilerin deneyler yaparak veya simülasyonlar kullanarak manyetik alanı etkileyen değişkenleri belirlemeleri sağlanır.
b) Sağ el kuralı verilir. Manyetik alanın yönü ve şiddeti ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.
c) Yüksek gerilim hatlarının geçtiği alanlarda oluşan manyetik alanın canlılar üzerindeki etkilerine değinilir.
ç) Elektromıknatıs tanıtılarak kullanım alanlarına örnekler verilir.
10.1.4.2. Dünya’nın manyetik alanının sonuçlarını açıklar.
a) Öğrencilerin pusula ile yön bulmaları sağlanır.
b) Arılar, göçmen kuşlar, bazı büyükbaş hayvanlar gibi canlıların yerin manyetik alanından yararlanarak yön buldukları belirtilir.
Kaynaklar:
30 Kasım 2019
10.2.1. BASINÇ
Araş. Gör. Dilber Demirtaş
Kazanımlar:
10.2.1.1. Basınç ve basınç kuvveti kavramlarının katı, durgun sıvı ve gazlarda bağlı olduğu değişkenleri açıklar.
a) Öğrencilerin, günlük hayattan basıncın hayatımıza etkilerine örnekler vermeleri sağlanır. Basıncın hâl değişimine etkileri vurgulanır.
b) Katı ve durgun sıvı basıncı ve basınç kuvveti ile ilgili matematiksel modeller verilir. Bileşenlerine ayırma ve matematiksel hesaplamalara girilmez.
c) Torricelli deneyi açıklanır ve kılcallık ile farkı belirtilir.
ç) Basınç etkisiyle çalışan ölçüm aletlerinden barometre, altimetre, manometre ve batimetre hakkında bilgi verilir.
d) Pascal Prensibi’ne değinilir. Gaz basıncı ve Pascal Prensibi ile ilgili matematiksel modeller verilmez.
Kaynaklar:
7 Aralık 2019
10.2.1. BASINÇ
Araş. Gör. Dilber Demirtaş
Kazanımlar:
10.2.1.2. Akışkanlarda akış sürati ile akışkan basıncı arasında ilişki kurar.
a) Deney veya simülasyonlardan yararlanılarak kesit alanı, basınç ve akışkan sürati arasında bağlantı kurulması sağlanır.
b) Bernoulli İlkesi’nin günlük hayattaki örnekler (çatıların uçması, şemsiyenin ters çevrilmesi, rüzgârlı havalarda kapıların sert kapanması gibi) üzerinden açıklanması sağlanır.
c) Bernoulli İlkesi’yle ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.
ç) Günlük hayatta akışkan basıncının sağlayabileceği kolaylıklar (uçakların uçması gibi) ve olumsuz etkilerine karşı alınması gereken sağlık ve güvenlik tedbirleri (yüksek süratle hareket eden araçlara yaklaşılmaması gibi) vurgulanır.
d) Tansiyonun damarlardaki kan basıncı olduğu vurgulanarak öğrencilerin tansiyon aletinin çalışma prensibini araştırmaları sağlanır.
Kaynaklar:
14 Aralık 2019
10.2.2. KALDIRMA KUVVETİ
Dilber Demirtaş
Kazanımlar:
10.2.2.1. Durgun akışkanlarda cisimlere etki eden kaldırma kuvvetinin basınç kuvveti farkından kaynaklandığını açıklar.
a) Archimedes İlkesi açıklanır. Yüzme, askıda kalma ve batma durumlarında kaldırma kuvveti ile cismin ağırlığının büyüklükleri karşılaştırılır.
b) Kaldırma kuvveti ile ilgili matematiksel model verilir. Matematiksel hesaplamalara girilmez.
10.2.2.2. Kaldırma kuvvetiyle ilgili belirlediği günlük hayattaki problemlere kaldırma kuvveti ve/veya Bernoulli İlkesi’ni kullanarak çözüm önerisi üretir.
Kaynaklar:
21 Aralık 2019
10.3.1. DALGALAR
Prof. Dr. Ali EryılmazKazanımlar:
10.3.1.1. Titreşim, dalga hareketi, dalga boyu, periyot, frekans, hız ve genlik kavramlarını açıklar.
a) Deney, gözlem veya simülasyonlarla kavramların açıklanması sağlanır.
b) Periyot ve frekans kavramlarının birbiriyle ilişkilendirilmesi ve matematiksel model oluşturulması sağlanır. Matematiksel hesaplamalara girilmez.
c) Dalganın ilerleme hızı, dalga boyu ve frekans kavramları arasındaki matematiksel model verilir. Matematiksel hesaplamalara girilmez.
ç) Dalganın ilerleme hızının ortama, frekansın kaynağa bağlı olduğu vurgulanır.
10.3.1.2. Dalgaları taşıdığı enerjiye ve titreşim doğrultusuna göre sınıflandırır.
Öğrencilerin dalga çeşitlerine örnekler vermeleri sağlanır.
Kaynaklar:
28 Aralık 2019
10.3.2. YAY DALGASI
Prof. Dr. Ali Eryılmaz
Kazanımlar:
10.3.2.1. Atma ve periyodik dalga oluşturarak aralarındaki farkı açıklar.
a) Atmanın dalgaların özelliklerini incelemek için oluşturulduğu vurgulanır.
b) Öğrencilerin deney yaparak veya simülasyonlar kullanarak atma ve periyodik dalgayı incelemeleri sağlanır.
10.3.2.2. Yaylarda atmanın yansımasını ve iletilmesini analiz eder.
a) Öğrencilerin gergin bir yayda oluşturulan atmanın ilerleme hızının bağlı olduğu değişkenleri açıklaması sağlanır. Atmanın ilerleme hızı ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.
b) Öğrencilerin deney yaparak veya simülasyonlar kullanarak atmaların sabit ve serbest uçtan yansıma durumlarını incelemeleri sağlanır.
c) Bir ortamdan başka bir ortama geçerken yansıyan ve iletilen atmaların özellikleri üzerinde durulur.
ç) Öğrencilerin deney ya da simülasyonlarla iki atmanın karşılaşması durumunda meydana gelebilecek olayları gözlemlemesi sağlanır.
Kaynaklar:
4 Ocak 2020
10.3.3. SU DALGASI
Belkıs Garip
Kazanımlar:
10.3.3.1. Dalgaların ilerleme yönü, dalga tepesi ve dalga çukuru kavramlarını açıklar.
Kavramlar doğrusal ve dairesel su dalgaları bağlamında ele alınır.
10.3.3.2. Doğrusal ve dairesel su dalgalarının yansıma hareketlerini analiz eder.
a) Öğrencilerin deney yaparak veya simülasyonlar kullanarak su dalgalarının yansıma hareketlerini çizmeleri sağlanır.
b) Doğrusal su dalgalarının doğrusal ve parabolik engellerden yansıması dikkate alınır.
c) Dairesel su dalgalarının doğrusal engelden yansıması dikkate alınır, parabolik engelden yansımasında ise sadece odak noktası ve merkezden gönderilen dalgalar dikkate alınır.
ç) Matematiksel hesaplamalara girilmez.
Kaynaklar:
11 Ocak 2020
10.3.3. SU DALGASI
Belkıs Garip
Kazanımlar:
10.3.3.3. Ortam derinliği ile su dalgalarının yayılma hızını ilişkilendirir.
a) Öğrencilerin deney yaparak veya simülasyonlarla ortam derinliğinin dalganın hızına etkisini incelemeleri ve dalga boyundaki değişimi gözlemlemeleri sağlanır.
b) Ortam değiştiren su dalgalarının dalga boyu ve hız değişimi ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.
c) Stroboskopun dalga boyu ölçümünde kullanıldığından bahsedilir, matematiksel hesaplamalara girilmez.
10.3.3.4. Doğrusal su dalgalarının kırılma hareketini analiz eder.
a) Öğrencilerin deney yaparak veya simülasyonlar kullanarak su dalgalarının kırılma hareketlerini çizmeleri sağlanır. Su dalgalarının mercek şeklindeki su ortamından geçişi ile ilgili kırılma hareketlerine girilmez.
b) Dairesel su dalgalarının kırılması konusuna girilmez.
c) Su dalgalarının kırılma hareketi ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.
Kaynaklar: