Haftalık özet
7 Ekim
10.1.1. BASINÇ ve KALDIRMA KUVVETİ
Prof. Dr. Ali ERYILMAZ
Kazanımlar:
10.1.1.1. Katılarda ve durgun sıvılarda basınç kavramını açıklar, basıncı etkileyen değişkenleri analiz eder.
- Öğrencilerin basınç kavramının uygulama alanlarına örnekler vererek açıklamalarısağlanır.
- Öğrencilerin günlük hayat örnekleri üzerinden basıncın hayatımıza etkilerini tartışmaları sağlanır.
- Katı, sıvı ve gaz basınçları arasındaki farklar vurgulanır.
- Öğrencilerin deney yaparak ve simülasyonlar kullanarak basıncı etkileyen değişkenleri analiz etmeleri sağlanır.
- Öğrencilerin katı basıncı ve durgun sıvı basıncı ile ilgili hesaplamalar yapmaları sağlanır.
Kaynaklar:
14 Ekim
10.1.1. BASINÇ ve KALDIRMA KUVVETİ
Prof. Dr. Ali ERYILMAZ
Kazanımlar:
10.1.1.1. Katılarda ve durgun sıvılarda basınç kavramını açıklar, basıncı etkileyen değişkenleri analiz eder.
f. Öğrencilerin katı basıncı ve durgun sıvı basıncı ile ilgili hesaplamalar yapmaları sağlanır.
10.1.1.2. Akışkanlarda akış hızı ile akışkan basıncı arasındaki ilişkiyi keşfeder.- Öğrencilerin deneylerden elde edilen verilerden sonuçlar çıkarmaları ve Bernoulli ilkesini açıklamaları sağlanır.
- Bernoulli ilkesiyle ilgili matematiksel işlemlere girilmez.
- Öğrencilerin günlük hayatta akışkanların hızının (Bernoulli ilkesi ile açıklanan Olayların) yaşatabileceği sorunları ve sağlayabileceği avantajları tartışmaları sağlanır.
- Öğrencilerin basınç etkisi ile çalışan ölçme araçlarının (barometre, altimetre, manometre, batimetre) çalışma ilkelerini açıklamaları sağlanır.
Kaynaklar:
21 Ekim
10.1.1. BASINÇ ve KALDIRMA KUVVETİ
Dilber DEMİRTAŞ, Araştırma Görevlisi
Kazanımlar:
10.1.1.3. Basıncın hal değişimine etkisini analiz eder.
- Öğrencilerin deneylerden elde edilen verilerden sonuçlar çıkarmalarına fırsat verilir.
- Öğrencilerin günlük hayatta karşılaştıkları basıncın hal değişimine etkisi ile ilgili olayları açıklamaları sağlanır.
10.1.1.4. Durgun akışkanların cisimlere uyguladığı kaldırma kuvvetlerini açıklar.- Öğrencilerin durgun akışkanlarda kaldırma kuvvetini basınç kavramı ile ilişkilendirerek açıklamaları sağlanır.
Kaynaklar:
28 Ekim
10.1.1. BASINÇ ve KALDIRMA KUVVETİ
Dilber DEMİRTAŞ, Araştırma Görevlisi
Kazanımlar:
10.1.1.4. Durgun akışkanların cisimlere uyguladığı kaldırma kuvvetlerini açıklar.
b. Öğrencilerin Archimedes ilkesini açıklamaları sağlanır.
c. Öğrencilerin batma, yüzme ve askıda kalma olaylarını, cisme uygulanan kaldırmakuvveti ile ilişkilendirmeleri sağlanır.
ç. Öğrencilerin durgun akışkanların cisimlere uyguladığı kaldırma kuvvetinin bağlıolduğu değişkenleri analiz etmeleri sağlanır.
d. Kaldırma kuvveti ile ilgili matematiksel işlemlere girilmez.
e. Öğrencilerin günlük hayattan kaldırma kuvveti ile ilgili problem durumları ortayakoymaları ve çözüm yolları üretmeleri sağlanır.Kaynaklar:
4 Kasım
10.2.1 ELEKTRİK YÜKLERİ
Belkıs GARİP, Araştırma Görevlisi
Kazanımlar:
10.2.1.1. Elektrik yükünün özelliklerini açıklar.
- Öğrencilerin iki tür elektrik yükü olduğunu ve toplam elektrik yükünün korunumlu olduğunu anlamaları sağlanır.
10.2.1.2. Elektrikle yüklenme olayını açıklar ve farklı tür maddelerin elektrikle yüklenmelerini karşılaştırır.
- Öğrencilerin günlük hayat örneklerini incelemeleri sağlanır.
- Öğrencilerin deneyler yaparak ve simülasyonlar kullanarak karşılaştırma yapmaları için ortam hazırlanır.
Kaynaklar:
11 Kasım
10.2.1 ELEKTRİK YÜKLERİ
Belkıs GARİP, Araştırma Görevlisi
Kazanımlar:
10.2.1.3. Elektriklenen iletken ve yalıtkanlarda yüklü parçacıkların hareketini ve yük dağılımlarını karşılaştırır.
- Öğrencilerin iletken ve yalıtkan kavramlarının bilim tarihinde doğuşunu incelemeleri sağlanır.
- Öğrencilerin deneyler yaparak ve simülasyonlar kullanarak karşılaştırma yapmaları için ortam hazırlanır.
- Öğrencilerin Faraday kafesinin ortaya çıkışına yol açan gelişmeleri inceleyerekyük dağılımı kavramını tartışmaları için fırsat verilir.
Kaynaklar:
18 Kasım
10.2.1. ELEKTRİK YÜKLERİ
Baygeldi ATAYEV, Mezun - Sunan: Prof. Dr. Ali Eryılmaz
Kazanımlar:
10.2.1.4. Yüklü cisimler arasındaki etkileşimi açıklar.
- Öğrencilerin deneyler yaparak yüklü cisimler arasındaki etkileşimi (Coulomb Kuvveti) irdelemeleri sağlanır.
- Yüklerin etkileşimi ile ilgili matematiksel işlemlere girilmez.
- Öğrencilerin elektrik alan kavramını anlamaları ve yüklü cisimler arasındaki etkileşim ile ilişkilendirmeleri sağlanır.
- Elektrik alanla ilgili matematiksel işlemlere girilmez.
Kaynaklar:
25 Kasım
10.2.2. AKIM, POTANSİYEL FARK, DİRENÇ
Doç. Dr. Ömer Faruk ÖZDEMİR
Kazanımlar:
10.2.2.1. Elektrik akımı, direnç ve potansiyel farkı kavramlarını açıklar.
- Öğrenicilerin elektroliz kabını kullanarak elektrik yükünün hareketi üzerinden elektrik akımı kavramını açıklamaları için ortam hazırlanır.
- Öğrencilerin katılar, sıvılar ve gazlar için elektrik akımını tartışmaları sağlanır.
- Öğrencilerin deneyler yaparak bir iletkenin direncinin bağlı olduğu değişkenleri analiz etmeleri sağlanır.
Kaynaklar:
2 Aralık
10.2.3. ELEKTRİK DEVRELERİ
Doç. Dr. Ömer Faruk ÖZDEMİR
Kazanımlar:
10.2.3.1. Akım, direnç ve potansiyel farkı kavramları aralarındaki ilişkiyi analiz eder.
- Öğrencilerin basit devreler üzerinden deney yaparak akım, direnç ve potansiyel fark arasındaki ilişkinin matematiksel modelini çıkarabilmeleri sağlanır.
- Öğrenciler basit elektrik devrelerinde direnç, potansiyel fark ve elektrik akımı kavramları ile ilgili problemler çözer.
- Öğrencilerin basit elektrik devrelerinde eşdeğer direnç hesaplamaları yapmaları sağlanır.
Kaynaklar:
9 Aralık
10.2.3. ELEKTRİK DEVRELERİ
Mehmet Mutlu, Doktora Öğrencisi - Sunan: Prof. Dr. Ali Eryılmaz
Kazanımlar:
10.2.3.2. Günlük hayatta üreteçlerin seri ve paralel bağlanma gerekçelerini açıklar.
- Öğrencilerin pillerin kullanım amaçlarına göre birbirleriyle bağlanma şekillerini incelemeleri ve tükenme sürelerini karşılaştırmaları sağlanır.
- Öğrencilerin ilk pilin keşfi üzerine deneyler yapan bilim insanları Galvani ve Volta’nın bakış açıları arasındaki farkı tartışmaları sağlanır.
10.2.3.3. Kirchoff’un akımlar ve gerilimler kanunlarını açıklar.- Kirchoff kanunları ile ilgili matematiksel işlemlere girilmez.
Kaynaklar:
16 Aralık
10.2.3. ELEKTRİK DEVRELERİ
Prof. Dr. Salih Ateş - Gazi Üniversitesi
Kazanımlar:
10.2.3.4. Elektrik enerjisi ve elektriksel güç kavramlarını ilişkilendirir.
- Öğrencilerin mekanik enerji ve güç kavramları ile ilişki kurmaları sağlanır.
- Öğrencilerin elektrikle çalışan aletlerin ve devre elemanlarının birim zamanda harcadığı elektrik enerjisini hesaplamaları sağlanır.
Kaynaklar:
23 Aralık
10.2.3. ELEKTRİK DEVRELERİ
Prof. Dr. Salih Ateş - Gazi Üniversitesi
Kazanımlar:
10.2.3.4. Elektrik enerjisi ve elektriksel güç kavramlarını ilişkilendirir.
c. Öğrencilerin enerji tasarrufu üzerine farkındalık kazanmaları sağlanır.
ç. Öğrencilerin ısı, iş, mekanik enerji ve elektrik enerjinin birbirine dönüşümünü açıklamaları sağlanır.
d. Öğrencilerin günlük hayattan enerji dönüşümlerine örnekler vermeleri sağlanır.
e. Öğrencilerin elektriğin oluşturabileceği tehlikeler ve güvenlik önlemlerini tartışmaları için uygun ortam hazırlanır.Kaynaklar:
30 Aralık
10.2.4. MIKNATISLAR
Metin ÖZLÜ, Doktora Öğrencisi - Sunan: Prof. Dr. Ali ERYILMAZ
Kazanımlar:
10.2.4.1. Mıknatısların manyetik özelliklerinin nedenlerini açıklar ve maddeleri manyetik özelliklerine göre sınıflandırır.
- Öğrencilerin deneyler yaparak ve simülasyonlar kullanarak manyetik alan kavramını açıklamaları sağlanır.
- Öğrencilerin bir mıknatısın manyetik alan kuvvet çizgilerinin mıknatısın farklı noktalarında nasıl değiştiğini görmeleri sağlanır.
10.2.4.2. Mıknatıslar arasındaki itme ve çekme kuvvetini manyetik alan kavramını kullanarak açıklar ve bu kuvvetin bağlı olduğu değişkenleri analiz eder.- Mıknatısların itme-çekme kuvvetleri ile ilgili matematiksel işlemlere girilmez.
- Öğrenciler mıknatısları kullanarak günlük hayatta belirledikleri bir problemeçözüm önerisi üretmeleri sağlanır.
Kaynaklar:
6 Ocak
10.2.5. AKIM ve MANYETİK ALAN İLİŞKİSİ
Cemre TOMAÇ, Mastır Öğrencisi - Sunan: Prof. Dr. Ali ERYILMAZ
Kazanımlar:
10.2.5.1. Üzerinden akım geçen düz bir iletkenin oluşturduğu manyetik alanı etkileyen değişkenleri analiz eder.
- Öğrencilerin deneyler yaparak ve simülasyonlar kullanarak değişkenleri belirleyebilmeleri için ortam hazırlanır.
- Öğrencilerin elektromıknatısların kullanım alanlarına örnekler vermeleri sağlanır.
- Manyetik alan şiddeti ile ilgili matematiksel işlemlere girilmez.
10.2.5.2. Dünyanın oluşturduğu manyetik alanının sebeplerini ve sonuçlarını tartışır.- Öğrencilerin ilgi alanlarındaki farklılıklar göz önünde bulundurularak araştırma yapmaları sağlanır.
- Öğrencilerin manyetik kuzey ile coğrafi kuzey arasındaki farkı açıklamaları sağlanır.
- Öğrencilerin yüksek gerilim hatlarının geçtiği alanlarda oluşan manyetik alanın canlılar üzerine etkilerini tartışmaları sağlanır.
Kaynaklar:
27 Ocak - 2 Şubat
3.2. Su Dalgası
Prof. Dr. Ali Eryılmaz
Kazanımlar:
10.3.2.1. Doğrusal ve dairesel su dalgaları için dalgaların ilerleme yönü, dalga tepesi ve dalga çukuru kavramlarını açıklar.
a. Öğrencilerin kavramları açıklamaları için deney ve simülasyonlardan faydalanmaları sağlanır.
10.3.2.2. Doğrusal ve dairesel su dalgalarının düzlem ve parabolik engelden yansımasını çizer ve açıklar.
a. Öğrencilerin deney yaparak veya simülasyonlar kullanarak su dalgalarının yansımalarını çizmeleri için fırsat verilir.
10.3.2.3. Su dalgalarında dalga hızının bağlı olduğu değişkenleri analiz eder.
a. Öğrencilerin deney yaparak değişkenlerin dalganın hızına etkisini incelemeleri,
b. Öğrencilerin stroboskop kullanarak su dalgalarının hızı ile ilgili çıkarımlar yapmaları sağlanır.
c. Öğrencilerin su dalgalarının bir ortamdan farklı bir ortama geçerken davranışını analiz etmeleri sağlanır.
ç. Öğrencilerin ortamın derinliği ve hızı arasındaki ilişkiyi kullanarak çıkarım yapmaları sağlanır.
Kaynaklar:
3 Şubat - 9 Şubat
3.3. Ses Dalgası
Mehmet Nizam - 5. Sınıf Öğrencisi
Demo: Şişe veya bardak çeşitli seviyelerde su doldurup vurma ve üfleme ile farklı sesler oluşturma. Ses şiddeti ve yüksekliklerini konuşma.
Kazanımlar:
3.3.1. Sesin oluşumu ve yayılması için gerekli olan şartları analiz eder.
a. Öğrencilerin sesin farklı ortamlardaki yayılma hızlarını karşılaştırmaları sağlanır.
Kaynaklar:
10 Şubat - 16 Şubat
3.3. Ses Dalgası
Nurgül Kartal - Mastır Öğrencisi
Rezonans: Demo ve simülasyon
Proje: Yankıyı azaltmak ve ses yalıtımı sağlamakKazanımlar:
3.3.2. Rezonans olayını açıklayarak rezonansın oluşturabileceği problemleri ve sağlayabileceği avantajları tartışır.
a. Öğrencilerin deney ve simülasyonlardan yararlanarak rezonansın etkilerini gözlemlemeleri sağlanır.
3.3.3. Yankıyı azaltmak ve ses yalıtımı sağlamak için tasarımlar geliştirir.
a. Proje tasarımında gruplar oluşturulmasına, ortak kararlar alınmasına, görevlerin paylaştırılmasına, sürecin ve ürünün değerlendirilmesine imkân verilir.
Kaynaklar:
17 Şubat - 23 Şubat
3.4. Deprem Dalgaları ve Dalgaların Özellikleri
Duygu Işık - Master Öğrencisi
Kazanımlar:
3.4.1. Deprem dalgasını tanımlar ve oluşum sebeplerini açıklar.
a. Öğrencilerin yay, su, ses ve deprem dalgalarının özelliklerini karşılaştırmaları sağlanır.
b. Öğrenciler deprem kaynaklı can, mal kaybını önleyecek yapı modeli oluşturur.
c. Depremlerde dalga çeşitlerine girilmez.
Kaynaklar:
24 Şubat - 2 Mart
4. Optik
4.1. Aydınlanma
Merve Biçmen - 5. sınıf öğrencisi
Kazanımlar:
4.1.1. Işığın doğası ile ilgili bilgilerin tarihsel süreç içindeki değişimini farkeder.
a. Dalga ve tanecik teorisinden bahsedilir, ayrıntılara girilmez.
b. Işığın dalga özelliği ile su dalgalarının benzerlikleri vurgulanır.
4.1.2. Işık şiddeti, ışık akısı ve aydınlanma şiddeti kavramlarını açıklayarak birbirleri ile ilişkilendirir.
a. Deney yapar, aydınlanma ile ışık şiddeti, uzaklık ve açı arasında ilişki kurulur.
Kaynaklar:
3 Mart - 9 Mart
4.2. Gölge
Belkıs Garip - Araştırma Görevlisi
Kazanımlar:
4.2.1. Saydam, yarı saydam ve saydam olmayan maddelerin ışık geçirme özelliklerini açıklar.
a. Öğrencilerin gölge ve yarı gölge kavramlarını çizerek açıklamaları sağlanır.
b. Öğrencilerin deney yaparak cisimlerin gölgelerini ölçekli çizimle göstermeleri sağlanır.
c. Öğrencilerin gölgeden faydalanarak güneş ve ay tutulması olaylarını açıklamaları sağlanır.
Kaynaklar:
10 Mart - 16 Mart
4.3. Yansıma
Gözde Aksoy - 5. Sınıf Öğrencisi
Kazanımlar:
4.3.1. Işığın yansıma olayındaki davranışını inceler ve çıkarımlar yapar.
a. Işığın yansıması ile su dalgalarında yansıma olayı ilişkilendirilir.
b. Öğrencilerin deney yaparak ışığın düzgün ve dağınık yansımasını ölçekli çizimler üzerinde göstermeleri sağlanır.
c. Öğrencilerin yansıma kanunlarını açıklamaları sağlanır.
ç. Öğrenciler görme olayında yansımanın rolünü fark eder.
Kaynaklar:
17 Mart - 23 Mart
4.4. Düz Aynalar
Cansu Şıvgın - 5. Sınıf Öğrencisi
Kazanımlar:
4.4.1. Düz aynada görüntü oluşumunu çizerek açıklar.
a. Öğrencilerin yansıma kanunlarından yararlanarak düz aynada görüntü oluşumunu ölçekli çizimle göstermeleri sağlanır.
b. Düz aynada görüntü özelliklerini farklı görüntüler üzerinden analiz eder.
c. Öğrencilerin cismin doğrudan görülmesi ile düz aynadaki görüntüsünü (sanal görüntü) karşılaştırmaları sağlanır.
ç. Öğrencilerin deney yaparak ve simülasyonlar kullanarak görüş alanına etki eden değişkenlerle ilgili çıkarımlar yapmaları sağlanır.
Kaynaklar:
24 Mart - 30 Mart
4.5. Küresel Aynalar
Onur Taşdelen - Fizik Öğretmeni
Kazanımlar:
4.5.1. Küresel aynalarda odak noktası, merkez ve tepe noktasını kullanarak özel ışınları çizer ve görüntünün özellikleri hakkında çıkarımlar yapar.
a. Öğrencilerin özel ışınların kullanılma sebepleri açıklamaları sağlanır.
b. Öğrencilerin özel ışınlardan faydalanarak görüntü oluşturmaları ve oluşan görüntünün özelliklerini yorumlamaları sağlanır.
c. Gerçek ve sanal görüntü arasındaki farklar vurgulanır.
Kaynaklar:
31 Mart - 6 Nisan
4.6. Kırılma
Doç. Dr. Ali Eryılmaz
Kazanımlar:
4.6.1. Kırılma kavramını açıklar ve kırılma olayına örnekler verir.
a. Öğrencilerin su dalgalarında kırılma olayından yararlanarak ışığın kırılmasını açıklamaları sağlanır.
b. Öğrenciler bir ortamın kırıcılık indisinin bağlı olduğu değişkenleri irdeler.
c. Deney veya simülasyonlar kullanılarak Snell yasasına ulaşılır.
ç. Kırıcılık indisinin ışığın ortamdaki ortalama hızı ve boşluktaki hızı ile ilişkili bir bağıl değişken olduğuna vurgu yapılır.
4.6.2. Işığın tam yansıma olayını ve sınır açısını analiz eder.
a. Öğrencilerin deney yaparak veya simülasyonlar kullanarak tam yansıma olayını ve sınır açısını yorumlamaları sağlanır.
Kaynaklar:
7 Nisan - 13 Nisan
4.6. Kırılma
Dilber Demirtaş - Araştırma Görevlisi
Kazanımlar:
4.6.3. Işığın paralel yüzlü ortamdan geçerken izlediği yolu çizer ve bağlı olduğu değişkenleri açıklar.
4.6.4. Farklı ortamda bulunan bir cismin görünür uzaklığını etkileyen sebepleri analiz eder.
a. Öğrencilerin deney yaparak ışığın izlediği yolu çizmelerine ve günlük hayatta gözlemlenen olaylarla ilişki kurmalarına fırsat verilir.
Kaynaklar:
14 Nisan - 20 Nisan
4.7. Renk
Azizbeg Begjanov - 5. Sınıf Öğrencisi
Kazanımlar:
4.7.1. Cisimlerin renkli görülmesinin sebeplerini açıklar.
a. Öğrencilerin ışık ve boya renkleri arasındaki farkları karşılaştırmaları sağlanır.
b. Öğrencilerin deney yaparak veya simülasyonlar kullanarak renkleri ana, ara ve tamamlayıcı olarak sınıflandırmaları sağlanır.
c. Işık renklerinden saf sarı ile karışım sarı arasındaki fark vurgulanır.
ç. Öğrencilerin beyaz ve farklı renklerdeki ışığın filtreden geçişini ve soğurulmasını örneklerle açıklamaları sağlanır.
Kaynaklar:
21 Nisan - 27 Nisan
4.8. Prizmalar
Medina Iusupova - 5. Sınıf Öğrencisi
Kazanımlar:
4.8.1. Işık prizmalarının özelliklerini açıklar ve kullanım alanlarına örnekler verir.
a. Öğrencilerin prizmalarda beyaz ışığın izlediği yolu çizerek açıklamaları sağlanır.
b. Öğrencilerin deney yaparak ve simülasyonlar kullanarak ışığın izlediği yolu gözlemlemeleri sağlanır.
c. Öğrencilerin prizmada beyaz ışığın renklerine ayrılmasını deneyler yaparak açıklamaları ve nedenlerini tartışmaları sağlanır.
Kaynaklar:
28 Nisan - 4 Mayıs
4.9. Mercekler
Doç. Dr. Ömer F. Özdemir
Kazanımlar:
4.9.1. Merceklerin özelliklerini ve mercek çeşitlerini açıklar.
a. Öğrencilerin günlük hayatta karşılaştıkları mercek gibi davranan maddelere veya cisimlere örnekler vermeleri sağlanır.
4.9.2. Bir merceğin odak uzaklığını etkileyen değişkenleri analiz eder.
a. Merceklerde odak noktası, merkez ve tepe noktalarını belirlemeleri sağlanır.
b. Öğrencilerin deney yaparak ve simülasyonlar kullanarak odak uzaklığını etkileyen değişkenleri incelemeleri sağlanır.
Kaynaklar:
5 Mayıs - 11 Mayıs
4.9. Mercekler
Emre Can Turan - 5. Sınıf Öğrencisi
Kazanımlar:
4.9.3. Merceklerin oluşturduğu görüntünün özelliklerini keşfeder.
a. Öğrencilerin simülasyonlar ve deneylerden elde ettiği verileri kullanarak merceklerin oluşturduğu görüntü özelliklerini tartışmaları sağlanır.
b. Öğrencilerin merceğe farklı uzaklıklarda bulunan cisimlerin görüntülerini öl- çekli çizmeleri ve çizdiği görüntülerin özelliklerini karşılaştırmaları sağlanır.
Kaynaklar:
12 Mayıs - 18 Mayıs
4.10. Göz ve Optik Araçlar
Merve İzmir - Master Öğrencisi
Kazanımlar:
4.10.1. Optik yasalarını kullanarak gözde görüntü oluşumunu açıklar.
a. Öğrencilerin farklı göz kusurlarının nedenlerini ve bu kusurların giderilmesinde ne tür merceğin kullanımının uygun olacağını sebepleriyle tartışmaları sağlanır.
b. Öğrencilerin gözlük numarasını kullanarak merceğin cinsini ve odak uzaklığını belirlemeleri sağlanır.
Kaynaklar: